Categorieën
Seizoen 5

104. Last van hooikoorts tijdens het sporten: wat kun je doen?

Home » Afleveringen

Dit is de 104e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast, over sport, onderzoek en innovatie. In deze aflevering hebben Gerrit en Jurgen het over:

Last van hooikoorts tijdens het sporten: wat kun je doen?

INLEIDING:

Een waterige loopneus, jeukende ogen en een kriebel in de keel. Sporten met hooikoortsklachten is geen lolletje. Is het wel verstandig om te trainen met hooikoorts? En is er eigenlijk iets tegen de klachten te doen? We bespreken het in aflevering 104 van de Slimmer Presteren Podcast.

Contador fietste met een mondmasker tegen de hooikoorts

Met de kennis van nu zou je Alberto Contador als een virusdeskundige avant la lettre kunnen beschouwen. De Spanjaard werd namelijk in de jaren dat hij koerste geregeld tijdens de fietstraining gesignaleerd met een monddoek voor.

En nee, die droeg de renner niet in de wintermaanden als bescherming tegen de kou. Contador knoopte de doek juist pas in het voorjaar voor zijn neus en mond, als de buitentemperatuur al wat opgestookt was en een heerlijk fietsweer zich aandiende.

Minder last van hooikoorts in de bergen

Waarom Contador desondanks met een veredeld mondkapje op de fiets zat, had alles te maken met het hooikoortsseizoen. Dat diende zich traditioneel tegelijk met de voorjaarsklassiekers aan, en de Spanjaard had als hooikoortspatiënt nou eenmaal veel last van zijn neus en luchtwegen wanneer de stuifmeelpollen massaal door bomen en gewassen in de buitenlucht gestrooid werden.

Contador probeerde zich hiertegen te wapenen door een monddoek te dragen, maar liever zag hij dat het ging regenen of dat de koers zich in de ijle lucht van de bergen afspeelde. Dan had de Spaanse renner namelijk een stuk minder last van die verrekte pollen.

Wat is het effect van hooikoorts op je sportprestatie?

Hebben buitensporters vaker te maken met hooikoorts en hoe beïnvloedt dit de sportprestatie? Wat kun je als hooikoortspatiënt eigenlijk doen tegen de klachten?

In aflevering 104 van de Slimmer Presteren Podcast gaan Gerrit en Jurgen aan de hand van de wetenschappelijke literatuur en met de praktische kennis van sportarts Guido Vroemen op zoek naar de antwoorden.

Handige bronnen en links:

Video over Last van hooikoorts tijdens het sporten: wat kun je doen?

https://www.youtube.com/watch?v=IjQSzx8uA-4

Categorieën
Hardlopen Innovaties Interview met gast Seizoen 5

103. Hardloopwetenschapper Bas van Hooren over slimmer hardlopen met wearables?

Home » Afleveringen

Dit is de 103e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast, over sport, onderzoek en innovatie. In deze aflevering hebben Gerrit en Jurgen het over:

Hardloopwetenschapper Bas van Hooren over slimmer hardlopen met wearables?

INLEIDING:

Voorvoetlanding, lichtjes lopen en niet te grote passen nemen: het Internet staat bol van de tips om een betere hardloper te worden en blessures te voorkomen. Maar in hoeverre wordt het gebruik van wearables ondersteund door wetenschappelijke studies en hoe kun je deze inzetten voor praktische aanbevelingen tijdens het hardlopen?

Het is inmiddels een veel gedeelde cartoon onder atleten. Twee mensen maken een praatje. De een heeft zijn hardloopoutfit aan, de ander vraagt hem “hoe ging je loopje?”. De hardloper kijkt op zijn sporthorloge en antwoordt: “Fantastisch, ik heb 10,38 kilometer gelopen, met een gemiddelde snelheid van 4 minuut 48 per kilometer, daarbij 34 hoogtemeters gemaakt, en 12% van mijn tijd in zone 3 gerend.” “Mooi”, zegt de ander, “en was het leuk?”. De hardloper kijkt wederom op zijn horloge en fronst zijn wenkbrauwen. “Dat vertelt ie niet.”

Als het niet op strava staat, is het niet gebeurd

Uiteraard is de cartoon spottend bedoeld maar er zullen genoeg sporters rondlopen die zich er in zullen herkennen. Hoe vaak kom je op Strava niet de opmerking tegen: “vergeten horloge aan te zetten” of “batterij van de Garmin halverwege leeg”.  

We zwemmen, fietsen en rennen ons een slag in de rondte en dat bewijs moeten alle volgers op Strava en andere sportplatformen kunnen zien.

Hoe goed zijn de voorspellingen van je smartwatch?

En dat is slechts één kant van het verhaal: sporthorloges pretenderen tegenwoordig zo ‘smart’ te zijn dat ze je voeden met allerlei getallen over:

  • je vooruitgang,
  • je actuele prestatie,
  • de meest geschikte trainingsvorm,
  • hoelang je precies moet herstellen voor je volgende workout en
  • of er een blessure op de loer ligt.

Hoe goed kun je tegenwoordig eigenlijk op wearables vertrouwen tijdens het hardlopen?

En wat gaat de toekomst brengen, welke metingen kunnen echt het verschil gaan maken?

We vragen het in de 103e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast aan onze Special Guest, sportwetenschapper, fysieke trainer én atleet, Bas van Hooren.

Handige bronnen en links:

Website van Bas van Hooren: https://www.basvanhooren.com/home-2/

Artikelen die Bas geschreven heeft over hardlopen: https://www.researchgate.net/project/Injury-prevention-and-performance-enhancement-in-running

Video over Hardloopwetenschapper Bas van Hooren over slimmer hardlopen met wearables?

https://www.youtube.com/watch?v=rlGV-5VtOq8

Categorieën
Seizoen 5 Training en herstel

102. Rekken en stretchen voor een betere sportprestatie: zinvol of onzin?

Home » Afleveringen

Dit is de 102e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast, over sport, onderzoek en innovatie. In deze aflevering hebben Gerrit en Jurgen het over:

Rekken en stretchen voor een betere sportprestatie: zinvol of onzin?

INLEIDING:

Het is de vaste routine van veel atleten: het oprekken van de ledematen voorafgaand en na afloop van een inspanning. Wat is het wetenschappelijke bewijs eigenlijk dat op deze manier de spieren beter functioneren, de sportprestatie verbetert of het herstel sneller verloopt? En hoe belangrijk is het voor een sporter om flexibel te zijn?

Zeg ‘Wielrenners en gebrek aan lenigheid’ en de oudere lezer zal direct terugdenken aan het optreden van Joop Zoetemelk in het legendarische tv-programma ‘Superstars’, dat ruim dertig jaar geleden op het Nederlandse scherm te zien was.

Het idee achter het evenement was om internationale topatleten uit verschillende sporten tegen elkaar te laten strijden op diverse onderdelen, om er zo achter te komen wie nu de échte Superster was.

Zoetemelk was dat duidelijk niet. Want Joop mocht dan wel de beste ronderenner zijn die Nederland op dat moment kende, op de 100 meter hardlopen en bij het gewichtheffen, zwemmen en gymnastiek bracht hij het er maar beroerd van af.

Een magere stijve hark met dusdanig weinig kracht in zijn armen, dat hij zich slechts één keer aan een stang kon optrekken (of was het zelfs nul keer?): dit is het beeld dat de Nederlandse tv-kijker thuis te zien kreeg.

Het verbaasde niemand eigenlijk want Zoetemelk was nou eenmaal wielrenner. En wielrenners, die hoefden alleen maar uren op de fiets te zitten en de trappers zien rond te draaien met hun benen. Wielrenners hoefden verder helemaal niet atletisch te zijn, zoals bijvoorbeeld de hockeyer Ties Kruize, die ook meedeed, dat wel was. 

Dat wielrenners zulke stijve harken zijn, valt te betwisten. Ook Zoetemelk was veel atletischer dan hij in Superstars liet zien. Niet voor niets werd hij ooit Nederlands kampioen langlaufen en heeft hij na zijn wielercarrière nog een paar marathons gelopen.

Twee weken voor de opnamen van Superstars was Zoetemelk echter tijdens de koers ten val gekomen en dusdanig geblesseerd geraakt dat hij zich wilde afmelden voor het programma. De organisatie haalde hem over om toch maar mee te doen: zo heel serieus zou het er niet aan toegaan, dat beloofden ze hem. Zoals we Zoetemelk wel kennen, ging hij snel overstag en verscheen gewoon aan de start.

Had hij dat maar niet gedaan, dan was het beeld van de wielrenner als stijve hark niet zo hardnekkig geweest. Maar is het eigenlijk wel belangrijk voor een sporter om lenig te zijn?

En in hoeverre ondersteunen wetenschappelijke studies het wijdverbreide idee dat rekken voor of na de inspanning goed voor de sportprestatie is?

We bespreken het in de 102e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast.

Handige bronnen en links:

Video over Rekken en stretchen voor een betere sportprestatie: zinvol of onzin?

https://www.youtube.com/watch?v=JAEDooTHR8Q

Categorieën
Interview met gast Seizoen 5 Training en herstel

101. Kinderen slimmer laten sporten volgens inspanningsfysioloog Tim Takken

Home » Afleveringen

Dit is de 101e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast, over sport, onderzoek en innovatie. In deze aflevering hebben Gerrit en Jurgen het over:

Kinderen slimmer laten sporten volgens inspanningsfysioloog Tim Takken

INLEIDING:

Nederlandse kinderen lijken steeds moeizamer in beweging te krijgen. Maar er zijn er ook die juist heel goed in hun sport willen worden en daar veel tijd in steken. Hoe zorgen we voor een sportieve volgende generatie en waar moet je op letten bij het trainen en begeleiden van jeugdige sporters? We vragen het in aflevering 101 van de Slimmer Presteren Podcast aan Tim Takken, expert inspanningsfysiologie bij kinderen.

“Hier onderscheiden de mannen zich van de jongens.” Het is een gevleugelde uitdrukking in het wielrennen: wordt het écht zwaar in de koers, dan komen de klassementsmannen bovendrijven en moeten de mindere goden eraf.

Tot een paar jaar geleden waren deze ‘mannen’ meestal ook renners die op leeftijd waren, al een tijd rondreden in het peloton, en zodoende het klappen van de zweep kenden. De ‘jongens’ daarentegen waren, jawel, jong, onervaren, en kwamen net kijken. 

Maar tegenwoordig kan de uitdrukking niet meer letterlijk worden genomen. Tadej Pogačar die op zijn 21e in de gele trui de Tour de France afsluit. Remco Evenepoel die op zijn 19e de Ronde van België op zijn naam schrijft en de jongste winnaar van een World Tour wedstrijd ooit wordt door de Clásica San Sebastian te winnen.

En ook Nederlandse ‘jochies’ steken regelmatig hun neus aan het venster in de koers: kijk maar naar de opvallende prestaties van Thymen Arensman en Gijs Leemreize in de afgelopen Giro.

Deze ontwikkeling laat zien dat ook in de duursporten de top op steeds jongere leeftijd kan worden bereikt. Is het wel gezond en verantwoord om kinderen veel kilometers te laten maken op de fiets of op de hardloopschoenen?

In hoeverre is de fysiologie van een sportend kind te vergelijken met dat van een volwassen atleet? En kun je een trainingsschema dat bedoeld is voor volwassenen klakkeloos kopiëren voor de jeugd?

We bespreken het in de 101e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast met onze Special Guest, inspanningsfysioloog Tim Takken.

Handige bronnen en links

Video over Kinderen slimmer laten sporten volgens inspanningsfysioloog Tim Takken

https://www.youtube.com/watch?v=XCT_hOmjvCs