122. Hardnekkige blessures: hoe kan de radioloog helpen?

122. Hardnekkige blessures: hoe kan de radioloog helpen?

Waarom duren sommige blessures aan pezen, spieren en knieën zo lang om te herstellen? Kan het maken van een scan hierbij helpen? Wat kan een radioloog allemaal zien binnen in je lichaam? We vragen het aan onze Special Guest: radioloog Frank Smithuis.
Open aflevering
121. Sporten in de kou: waar moet je op letten?

121. Sporten in de kou: waar moet je op letten?

Wat doet kou met je lichaam tijdens het sporten, hoe kun je je er tegen wapenen? Zijn er ook gevaren van sporten in de kou? En helpt een koude douche of bad om je beter te laten presteren?
Open aflevering
118. Aanpassingen aan je trainingsschema: mag dat zomaar?

118. Aanpassingen aan je trainingsschema: mag dat zomaar?

Is je trainingsschema altijd heilig of mag je er gerust van afwijken? En hoe bepaal je dat dan? Aflevering 118 van de Slimmer Presteren Podcast gaat op zoek naar de antwoorden.
Open aflevering
hittetraining

117. Slimmer presteren door te trainen met extra warme kleding aan: zinvol of onzin?

Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat langdurige hittetraining zorgt voor betere prestaties bij lage temperaturen. Hoe werkt dit precies en helpt het al door je heel warm aan te kleden tijdens het trainen? En is dit eigenlijk gevaarlijk?
Open aflevering
differentieel-leren

116. De kansen van differentieel leren bij de Masters of Movement

Hoe kun je het beste een nieuwe beweging aanleren? Gaat motorisch leren het best door het aanbieden van variatie of door het inslijten van een perfecte beweging door herhaling. Het was de vraag die centraal stond tijdens de derde bijeenkomst van de Masters of Movement van het ASM.
Open aflevering
114. Neusademhaling tijdens het sporten: zinvol of onzin?

114. Neusademhaling tijdens het sporten: zinvol of onzin?

Je mond is om te eten en niet om te ademen. Maar is het inderdaad beter om tijdens het sporten zoveel mogelijk je neusademhaling te gebruiken? En zo ja, kun je dit trainen?
Open aflevering
hooikoorts

104. Last van hooikoorts tijdens het sporten: wat kun je doen?

Sporten met hooikoorts-klachten is geen lolletje. Is het wel verstandig om te trainen met hooikoorts? En is er eigenlijk iets tegen de hooikoortsklachten te doen?
Open aflevering
102. Rekken en stretchen voor een betere sportprestatie: zinvol of onzin?

102. Rekken en stretchen voor een betere sportprestatie: zinvol of onzin?

Wat is het wetenschappelijke bewijs eigenlijk dat door rekken en stretchen de spieren beter functioneren, de sportprestatie verbetert of het herstel sneller verloopt? En hoe belangrijk is het voor een sporter om lenig te zijn?
Open aflevering
Tim Takken over sporten met jeugd

101. Kinderen slimmer laten sporten volgens inspanningsfysioloog Tim Takken

Hoe zorgen we voor een sportieve volgende generatie en waar moet je op letten bij het trainen en begeleiden van jeugdige sporters? We vragen het inspanningsfysioloog gespecialiseerd in kinderen, Tim Takken.
Open aflevering
97. Nuchter trainen: zinvol of onzin?

97. Nuchter trainen: zinvol of onzin?

Op een lege maag trainen is populair onder duursporters. Maar wat is de meerwaarde van nuchter trainen eigenlijk en is het nodig om beter te worden? En zitten er ook nadelige kanten aan nuchter trainen?
Open aflevering
Gerrit bij de Rotterdam Marathon Finish

94. Een Rotterdam marathon lopen volgens het boekje, hoe dan?

Was het de samenwerking met coach Guido Vroemen? De schoenen met de dikke zolen? Het Slimmer Presteren shirt? Zaten beginnersfouten hem bij de vorige marathon van Rotterdam nog lelijk in de weg, dit keer ging het van een leien dakje bij onze Gerrit. Wat is er in een half jaar allemaal veranderd? We blikken terug op #demooiste marathon van Nederland.
Open aflevering
Waarom zou je een inspanningstest doen?

93. Inspanningstesten: voor wie is het nuttig en wanneer?

Dokter Ferrari testte zijn pupillen het liefst op de col de la Madone, andere sportartsen gebruiken hier meestal een inspanningslab voor. Welke informatie levert een inspanningstest eigenlijk op? Hoe vaak moet je ze doen en heeft iedere sporter er wat aan?
Open aflevering
Aan het laden...