Herstellen na een marathon

Fysiek en mentaal herstellen

Ondanks dat het finishen van een marathon je een enorme boost aan zelfvertrouwen geeft, vraagt het zowel fysiek als mentaal een hele hoop van je. Het is dan ook verstandig om voorafgaand aan de marathon alvast na te denken over je herstel, dit vergt namelijk minstens net zoveel discipline. Rondom herstellen van een marathon bestaan dan ook een hoop misvattingen. Welke je herstel flink kunnen belemmeren.

Tips voor herstel na een marathon

In deze afleveringen van de Slimmer Presteren Podcast nemen Gerrit, Jurgen en Guido deze twijfels bij je weg. Zij vertellen je hoe je het best herstelt van deze prestatie. En zij gaan in gesprek met diverse experts op het gebied van hardlopen. Met deze tips zal jij binnen no-time weer de “oude” zijn. Kijk en/of luister dus snel verder!

Specifieke marathon informatie

Wil je meer weten over trainen voor je (eerste) marathon? Of tips krijgen voor tijdens het lopen van een marathon? Dan verwijzen we je graag door naar onderstaande pagina’s:


Lijst met afleveringen van de Slimmer Presteren Podcast over herstellen van een marathon


Video’s van de Slimmer Presteren Podcast over herstellen van een marathon:

102. Rekken en stretchen voor een betere sportprestatie: zinvol of onzin?

102. Rekken en stretchen voor een betere sportprestatie: zinvol of onzin?

Wat is het wetenschappelijke bewijs eigenlijk dat door rekken en stretchen de spieren beter functioneren, de sportprestatie verbetert of het herstel sneller verloopt? En hoe belangrijk is het voor een sporter om lenig te zijn?
Open aflevering
Mariska van Sprundel Boek Missie Marathon

80. Mariska van Sprundel over marathon training zonder geblesseerd te raken

Wetenschapsjournaliste Mariska van Sprundel schakelde een aantal experts in om haar missie -het lopen van een marathon- ten uitvoer te brengen. Mooie bijvangst: een tweede boek over hardlopen!
Open aflevering
alcohol en sporten

72. Biertje na het sporten: gewoon doen of liever laten staan?

Na een zware training of succesvolle race komt de tijd om te herstellen, na te genieten én te ontspannen. Een ijskoud biertje smaakt hier dan prima bij. Maar moet dit per se een alcoholvrije Radler zijn? Is een beetje alcohol op zijn tijd van invloed op je sportprestatie?
Open aflevering
Compressiekleding

65. Compressiekleding tijdens het sporten: zinvol of onzin?

Gerrit en Jurgen stomen door. Op weg naar hun eigen Slimmer Presteren Podcast Raceday (28 augustus bij de cross-triathlon in Renkum). En ze zijn verwonderd over de strakke lycra pakjes op de fiets. En de hoge steunkousen tijdens en na het hardlopen.
Open aflevering
Coolingdown

61. Is een coolingdown na het sporten zinvol of onzin?

Het lijkt de normaalste zaak van de wereld: even rustig dribbelen of uitfietsen na een training. Maar terwijl wielrenners na een loodzware etappe nog minutenlang op de rollers trappen, mogen voetballers na een wissel direct op de bank plaatsnemen. Vergeten ze het misschien of heeft een coolingdown eigenlijk helemaal geen nut?
Open aflevering
Overtraining

59. Overtraining: hoe kun je het voorkomen?

No pain, no gain is het welbekende motto van alle sporters. Goed trainen is essentieel om vooruit te komen, maar voldoende herstel is hierbij ook van belang. Wanneer train je eigenlijk te hard en hoe kom je hier snel achter?
Open aflevering
Herstellen na het sporten

02. Optimaal herstellen na het sporten

Dit is de 2e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast, over sport, onderzoek en innovatie. In deze aflevering hebben Gerrit en Jurgen het over: Optimaal herstellen na het sporten.
Open aflevering
Als eerste op de hoogte!

Meld je nu aan en ontvang iedere vrijdagmorgen een e-mail in je inbox: acties, evenementen en nieuwe afleveringen!