Categorieën
Hardlopen Interview met gast Seizoen 4

74. Boekbespreking “In de ban van de Barkley” met ultra-runner Michiel Panhuysen

Hij wordt gezien als veruit dé zwaarste ultramarathon ter wereld: de Barkley Marathons. Geen wonder dat zo weinig deelnemers de finish ervan halen: in 35 jaar slechts 15 atleten. Onze gast Michiel Panhuysen waagde zich meerdere keren aan deze slopende wedstrijd en schreef er een fijn boek over. Wat maakt ultralopen zo verslavend?

Home » Afleveringen » Seizoen 4 » 74. Boekbespreking “In de ban van de Barkley” met ultra-runner Michiel Panhuysen

Dit is de 74e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast, over sport, onderzoek en innovatie. In deze aflevering hebben Gerrit en Jurgen het over het boek “In de ban van de Barkley” met ultra-runner Michiel Panhuysen.

Hij wordt gezien als veruit dé zwaarste ultramarathon ter wereld: de Barkley Marathons. Geen wonder dat zo weinig deelnemers de finish ervan halen: in 35 jaar slechts 15 atleten. Onze Special Guest van vandaag Michiel Panhuysen waagde zich meerdere keren aan deze slopende wedstrijd en schreef er een fijn boek over. Wat maakt ultralopen, en de Barkley in het bijzonder, zo verslavend?

Voor veel langeafstandslopers is de marathon dé ultieme afstand. Pittig maar zeker te doen met een beetje voorbereiding. Naar verwachting zullen dan ook komende zondag de meesten van de 17 duizend deelnemers aan de Rotterdam marathon (waaronder Gerrit!) de finishlijn op de Coolsingel passeren.

De Barkley marathons

Maar voor deelnemers aan de Barkley marathons (nee, geen typefout) gelden totaal andere wetten. Want nadat de organisator van de race Gary ‘Lazarus Lake’ Cantrell, zoals de traditie het nu eenmaal voorschrijft, ergens in de vroege ochtend (dit keer was het om 02:03 AM) van 18 maart dit jaar een sigaret had aangestoken als sein voor vertrek, lukte het weer eens niemand om op tijd te finishen. Twee deelnemers wisten nog wel een gedeelte van het parcours, de zogeheten ‘Fun Run’, af te leggen, maar dat was het dan voor dit jaar.

Het was ook precies het idee dat Cantrell had toen hij in de jaren tachtig van de vorige eeuw de inmiddels mythische ultrarace startte. Het moest een beproeving worden die eigenlijk nét niet te doen is, hoe goed getraind een atleet ook is. Cantrell koos daarom voor een minimaal gedocumenteerde route van 100 mijl door onherbergzaam terrein in het Frozen Head State Park in Tennessee, waarbij de deelnemers maximaal mentaal uit de tent gelokt worden. Het levert iedere editie weer hartverscheurende en soms ook hilarische taferelen op, zoals ook in een aantal documentaires die inmiddels over de Barkley marathons verschenen zijn, te zien is.

In de ban van de Barkley

Eén Nederlander lukte het om in weerwil van de curieuze selectieprocedure mee te mogen doen. Dit terwijl Michiel Panhuysen in eerste instantie heel weinig met lange afstandslopen had. Maar onze landgenoot raakte na zijn eerste kennismaking volledig in de ban van de Barkley en het ultralopen, en schreef een boek over zijn ervaringen. In de 74e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast horen de heren hem erover uit.

Video over Boekbespreking “In de ban van de Barkley” met ultra-runner Michiel Panhuysen

Één reactie op “74. Boekbespreking “In de ban van de Barkley” met ultra-runner Michiel Panhuysen”