Categorieën
Seizoen 5 Training en herstel

89. Slimmer trainen: is gepolariseerd trainen inderdaad de beste aanpak?

Nils van de Poel gooide na zijn succesvolle Spelen zijn trainingsschema op Internet. Met de waarschuwing dat dit hem weliswaar perfect paste, maar niet simpelweg door een ander gekopieerd kon worden. Wat is het beste schema voor een atleet: gepolarizeerd, threshold of piramidaal?

Home » Afleveringen » Seizoen 5 » 89. Slimmer trainen: is gepolariseerd trainen inderdaad de beste aanpak?

Dit is de 89e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast, over sport, onderzoek en innovatie. In deze aflevering hebben Gerrit en Jurgen het over:

Slimmer trainen: is gepolariseerd trainen inderdaad de beste aanpak?

INLEIDING:

Nils van de Poel gooide na zijn succesvolle Spelen zijn trainingsschema op Internet. Met de waarschuwing dat dit hem weliswaar perfect paste, maar niet simpelweg door een ander gekopieerd kon worden. Wat is het beste schema voor een atleet: gepolarizeerd, threshold of piramidaal?

Een bijzonder hoog trainingsvolume op de fiets

Op maandag zeven uur lang op de fiets met een gemiddeld vermogen van 260 Watt. De dag erop zes uur fietsen bij 250 Watt, enzovoort enzovoort. Het was een pittig trainingsschema, dat eind februari op het Internet werd gepost en voor veel reuring op de sociaal media zorgde.

Op het eerste gezicht leek het door een profwielrenner geschreven; want wie gaat er nou voor zijn lol dag in dag uit zoveel uur op de fiets zitten?

Nils van der Poel zet de wetenschap over gepolariseerd trainen op zijn kop

Afgaande op de achternaam klopte het: ene Van der Poel was de auteur van het ambitieuze trainingsplan. Maar nee, het 62-pagina’s tellende schema was niet gepost door Mathieu van der Poel, maar door zijn schaatsende collega met dezelfde achternaam.

Nils van der Poel dus, Zweed en uiterst succesvol langebaanschaatser. Deze Van der Poel deed na de Olympische Winterspelen in Beijing wat hij beloofd had te doen: een uniek inkijkje geven in de aanpak die hem dubbelgoud opleverde, met als bonus een nieuw wereldrecord op de 10 kilometer.

Wat kunnen we leren van het schema van Nils van der Poel?

Hoe zag de aanpak van Van der Poel er eigenlijk uit? Was dit te vangen onder de noemer ‘gepolarizeerd’ of ‘piramidaal’ of toch iets anders? En welk schema levert nou het meeste succes en de minste blessures op?

In de 89e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast bespreken Gerrit en Jurgen de wetenschappelijke basis achter de diverse trainingsschema’s.

Tijdens het Zoomen met Vroemen vertelt topcoach Guido Vroemen hoe hij tegen de voorbereiding van Nils van der Poel aankijkt. Raadt hij zoiets zijn atleten ook aan?

En welk schema volgt Gerrit in de aanloop naar de Marathon van Rotterdam eigenlijk?

Video over Slimmer trainen: is gepolariseerd trainen inderdaad de beste aanpak?

https://www.youtube.com/watch?v=8KGR1Qpw6bo

2 reacties op “89. Slimmer trainen: is gepolariseerd trainen inderdaad de beste aanpak?”

Ik mis in de behandeling van ‘schema vdPoel’ dat een algemeen trainingsprincipe is dat het lichaam geprikkeld moet worden met nieuwe prikkels. VDP doet in elk seizoen heel veel hetzelfde. Dat zou niet meer tot adaptatie, verbetering moeten leiden volgens de theorie

Hoi Dennis, dank voor je reactie. Ja, ik kan me deels wel in je opmerking vinden. NvdP traint dan wel behoorlijk heftig, er lijkt binnen elk afzonderlijk blok best weinig variatie te zitten. Dat is inderdaad in tegenspraak met ‘uitkijken voor monotonie’ en ‘op zoek blijven naar nieuwe prikkels’. Aan de andere kant waakt hij wel voor overtraining en zoekt hij alternatieven bij een (opkomende) blessure; hij kent zijn lichaam als de beste. Ik hou het erop dat ‘de theorie’ veelal afkomstig is van onderzoek bij recreatieve sporters en NvdP dus echt een uniek exemplaar is.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Als eerste op de hoogte!

Meld je nu aan en ontvang iedere vrijdagmorgen een e-mail in je inbox: acties, evenementen en nieuwe afleveringen!