Categorieën
Seizoen 1 Sportvoeding

12. Een bakkie koffie: de ideale doping voor sporters?

Home » Afleveringen » 12. Een bakkie koffie: de ideale doping voor sporters?

Dit is de 12e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast, over sport, onderzoek en innovatie. In deze aflevering hebben Gerrit en Jurgen het over: Een bakkie koffie, de ideale doping voor sporters?

De gedachte dat cafeïne doping is, komt niet helemaal uit de lucht vallen. Tot 2004 stond de stof nog op de dopinglijst van het Internationaal Olympisch Comité (IOC). Dronk je als sporter meerdere stevige bakken koffie of blikjes energiedrank? Dan deed de mogelijkheid zich voor dat je bij een wedstrijd boven de grenswaarde van 12 μg/ml uitkwam, en dus positief testte.

Inmiddels wordt het pepmiddel gewoon gedoogd in sportwedstrijden. Maar een atleet kan pech hebben: een kop koffie drukt niet bij iedereen direct de turboknop in. Wat is het geheim? Is een kopje koffie de ideale doping voor het sporten? Of toch niet?

Video over Een bakkie koffie, is dit de ideale doping voor sporters?

4 reacties op “12. Een bakkie koffie: de ideale doping voor sporters?”

Hey Jurgen en Gerrit, je had het over de j curve en de platte s voor topsporters…wat betreft het imuunsysteem…wat misschien wel leuk geweest zou zijn is dat je de link gelegd zou hebben met jullie podcast over de sportieve darmen. Hoe beter en gezonder je darmen, hoe beter je imuunsysteem, dus misschien werken die darmen van topsporters zo goed dat ze daarom minder vatbaar zijn….

Hoi Jan. Dank voor je reactie, en inderdaad interessant om verschillende observaties proberen te verbinden aan elkaar. Echt grondig onderzoek naar de darmen (en darmflora) van topsporters is nog niet gedaan, dus het blijft gissen op dit moment of we daar hun sterke immuniteit op kunnen gooien. We houden de wetenschap in de gaten!

Hi Jurgen en Gerrit,
Leuke podcast met interessante materie om over na te denken! Zelf denk ik (amateur-hardloper) dat ik zeker in de positieve caffeine responder groep zit. En als ik er verder over nadenk, zit het bij mij in mijn hartslag freqentie. Mijn rusthartslag ligt tussen 35-40 en zonder koffie heb ik altijd langer opstart problemen met snelheid creeeren in mijn training runs. Goede warming-up zou natuurlijk ook helpen, maar ik heb het idee dat koffie (zo ie zo, maar ook zeker voor mijn training) mij een boost geeft, een soort AAN-knop. Hebben jullie daar meer info/ideeen over of koffie en hartslag een directe relatie hebben op prestatie vermogen?
Dank voor jullie antwoord & Groeten!

Hoi Wineke, dank voor je reactie. Zeker, koffie/cafeïne heeft een stimulerend effect op je hartslag, ademhaling en energieverbruik. Een soort ‘warming-up’ inderdaad. Of dit ook zorgt voor het prestatiebevorderende effect tijdens het sporten, daar twijfel ik over omdat een paar minuten inspanning uit zichzelf al voldoende zijn om deze veranderingen teweeg te brengen. Vanuit de wetenschap komt vooral naar voren dat cafeine ervoor zorgt dat ‘de rem om te stoppen’ in je hersenen minder hard wordt ingedrukt en je daarom dieper durft te gaan tijdens het sporten. Maar nogmaals, er zijn talloze studies die naar het effect van cafeïne hebben gekeken (en blijven doen) en steeds weer tot nieuwe en verrassende inzichten komen. Sportieve groet!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *